De Land Rover Defender, een icoon binnen de auto-industrie, heeft sinds kort zijn eigen chocolade versie. Sterrenchefs Sergio Herman, David Martin, Gert De Mangeleer en Jonnie Boer en chocolatier Dominique Persoone zelf, maakten elk een unieke praline met een eigen smaak en invulling, gemaakt in de vorm van de Land Rover Defender. De chocolade Defenders zijn exclusief te koop in de winkels van Dominique Persoone, The Chocolate Line in Brugge en Antwerpen.
Sinds kort kunnen de chocoladefanaten en Defender fans ook exclusieve chocolade Defender pralines proeven. De aanleiding van deze pralines is een samenwerking tussen Land Rover en chocolatier en eigenaar van The Chocolate Line, Dominique Persoone. Samen met nog vier andere chefs, Sergio Herman, Jonnie Boer, David Martin en Gert De Mangeleer, werden er vijf chocolade Defenders uitgewerkt, elk met een eigen smaak.
Het idee om Chocolade Defenders te maken, ontstond door de samenwerking met de sterrenchefs en Land Rover zelf. Alle betrokken chefs zijn immers eigenaars van een Land Rover en ook overtuigde ambassadeurs van het merk. De unieke samenwerking heeft geleid tot een doosje waarin alle inspiratie en creativiteit van de chefs in zijn vervat.
“We hebben aan elke chef gevraagd een vulling te maken die hun persoonlijkheid typeert. Ook de kleurtjes van de Defender konden ze vrij kiezen. Hun ontwerp werd bij ons in het atelier getest en terug opgestuurd naar de chefs ter goedkeuring. Ik vond het belangrijk dat de smaken en ontwerpen zo goed mogelijk werden uitgevoerd volgens het oorspronkelijke idee van de chefs.”, aldus Dominique Persoone
De verpakking is geïnspireerd op de Matchbox van vroeger, ook weer zeer toepasselijk gezien de Defender (de allereerste 4×4) iets heel nostalgisch heeft. Het design werd namelijk in 1947 bedacht door Maurice Wilks, die zijn eerste schets maakte in het strandzand van Red Wharf Bay.

Buitengewoon en uitzonderlijk
David Martin is een Belgische chef-kok die eigenaar is van La Paix en Bozar Brasserie, twee restaurants die beide bekroond werden met een Michelin-ster. De smaak voor zijn praline werd geïnspireerd door zijn vele reizen naar Japan, voornamelijk in Kyoto. Daar ontdekte hij de beroemde Miso die gebruikt wordt voor zijn praline die bestrooid is met Okinawa zout. De Miso is net zo buitengewoon en uitzonderlijk als Land Rover en wordt al een eeuw geproduceerd door dezelfde familie.
Eigenzinnig en zeldzaam schoon
Sergio Herman is een Nederlandse kok en eigenaar van sterrenrestaurants The Jane en Pure C. Recent opende hij het eerste gastronomische frituur Frites Atelier in België (Antwerpen). Voor de uitwerking van zijn persoonlijke praline koos hij voor een mooie, verrassende combinatie met het aromatische, frisse karakter van de Sakura en dit in licht gezouten karamel en chocolade. De praline symboliseert stoerheid met een vrouwelijk sexy kantje.
Traditie en avontuur
Dominique Persoone is een Belgische chocolatier die voornamelijk gekend is van zijn innovatieve pralines en chocoladeconcepten. Ook het idee voor de chocolade Defenders komt van hem. Hij creëerde een gele Defender praline die bestaat uit melkchocolade gevuld met hazelnootpraliné en keylime. De Piemonte hazelnoten zijn door hem zelf geselecteerd bij de boeren in Italië om er dan een heerlijke praliné mee te maken, geparfumeerd met de schil van de keylime limoenen, gekweekt op zijn eigen cacaoplantage in Mexico, die een frisse toets geven.
Fris en eerlijk
Jonnie Boer is een internationaal bekende chef-kok en eigenaar van het driesterrenrestaurant De Librije in Zwolle. Hij baat het restaurant uit met zijn vrouw Thérèse, die tevens sommelier en gastvrouw is. Bij de creatie van zijn Chocolade Defender voegde hij zijn eigen gin toe wat een heel mooie smaak geeft.
Kwaliteit en degelijkheid
Gert De Mangeleer is een Belgische kok en mede-eigenaar van het driesterrenrestaurant Hertog Jan in Zedelgem (Brugge). Bij de creatie van zijn praline koos hij voor een combinatie van Koji (gefermenteerde rijst) en groene Matcha thee. Deze smaken weerspiegelen voor hem Japan en zijn eetcultuur. Hij verklaart: “Door verschillende demo’s en evenementen die ik afgelopen jaren gegeven heb in Japan is de interesse en bewondering alleen maar groter geworden. In Japan wordt al het overbodige geschrapt en gaat men naar de essentie. Een absoluut topproduct gecombineerd met een doorgedreven en uiterst precies uitgevoerde (snij)techniek. Het symboliseert voor mij evenwicht, balans, éénvoud zoals de Japanse cultuur in al zijn facetten uitstraalt.”