Vandaag werd in Flanders Expo de nieuwste editie van Foodprint, het jaarboek van de gastronomie in woord en beeld, voorgesteld. Dit unieke magazine dat terug- en vooruitblikt op de wereld van food en gastronomie in België verschijnt dit jaar voor de tiende keer.

Foodprint is het geesteskind van Jozef Govaerts. In 2008 liet hij fotograaf Joris Luyten een velletje papier zien met wat losse aantekeningen. Het was zijn ‘businessplan’ voor een nieuwe publicatie: Foodprint.
Als uitgever van magazines en boeken had Jozef Govaerts weliswaar zijn strepen verdiend, maar met een ‘culinaire almanak voor foodies’ begaf hij zich toch op glad ijs. Wat moest het worden? “Een culinaire almanak met serieuze achtergrondinformatie en een naslagwerk om op de hoogte te blijven van culinaire evoluties.”
Je kan er niet omheen kijken. Natuurlijk is het jaaroverzicht belangrijk en natuurlijk zijn de artikels interessant en boeiend, maar wat écht ‘mindblowing’ is, zijn de foodfoto’s. Ik wil mij bij voorbaat excuseren bij de uitgever maar Foodprint doet me ongewild denken aan de Snoecks Almanak. Prachtige foto’s, vaak erotiserend op een subtiele manier, wisselen af met interessante teksten.
Woord en beeld zijn de twee componenten waaruit Foodprint is opgebouwd. De beelden worden geleverd door foodfotografen uit tal van landen en vormen zo een fantastische kaleidoscoop: een representatief beeld van de foodfotografie vandaag. Van wonderlijke surrrealistische beelden, over technische hoogstandjes tot authentieke streetfoodfotografie … je vind het allemaal terug. Van onvervalste foodporn tot heerlijke spontane, en minder spontane, portretten. Noem maar op. Voor wie fan is van foodfotografie – en fotografie – is Foodprint een bodemloze snoepdoos.

Woord en beeld! Maar er is meer. Foodprint staat ook voor een aantal ‘awards’ die elk jaar worden uitgereikt aan verdienstelijke mensen uit de gastronomische wereld. Een eerste is de titel van ‘Sommelier of The Year’. Geen wedstrijd, zo benadrukken de organisatoren, maar een erkenning van het publiek en professionals. Dit jaar mochten twee sommeliers de titel mee naar huis nemen: Sanne Dirx van resaurant Cuchara in Lommel en Antoine Dubois van Hostellerie Gilian in Sorinnes.

Het zal niet verbazen dat er elk jaar ook een ‘Foodprint Culinary Photo Award’ wordt uitgereikt. Uit een unieke galerij samengesteld met foto’s van Belgische en buitenlandse fotografen kunnen de lezers van Foodprint hun favoriet kiezen. Dit jaar werd het een foto van de Franse fotografe Pauline Daniel. Zij wist op een prachtige manier het thema van de voedsel-verspilling te counteren met een foto die van een geblutste wortel een gracieuze ballerina maakt.

En tenslotte is er een prijs die ons nauw aan het hart ligt: ‘Wine Lady of The Year.’ Vroeger was de wijnwereld ongetwijfeld een mannenbastion alhoewel er illustere uitzonderingen waren, denk maar aan Veuve Clicquot. Vandaag brokkelt het wijndomein der heren in sneltreinvaart af en zijn er steeds meer vrouwen actief in elk aspect van de wijnbouw: van producente tot journaliste. Vorig jaar was het Kristel Balcaen die – nadat ze zilver had behaald in de Europese finale van de wedstrijd voor Champagne-Ambassadeurs – ook Wine Lady of The Year werd. Zij overhandigde vandaag de kristallen wijnkaraf en daarmee de titel van Wine Lady of The Year aan wijnjournaliste Simonne Wellekens.
Foodprint 1819 ‘Het culinaire jaarboek in woord en beeld’ kost 20 euro en is te koop in Standaard Boekhandel en dagbladhandel.